Grönkål

Grönkål, Brassica oleracea (Sabellica-gruppen), är rik på järn, C-vitamin, A-vitamin och lutein. I sin råa form består den av 84 procent vatten 9 procent kolhydrater, 4 procent protein och 1 procent fett. Övriga 2 procent antar jag är magi. Det är en nyttig grönsak som ska ha många hälsofrämjande effekter. Bland annat sägs den kunna stärka immunförsvaret, motverka depression och skydda mot demens.

Om man av någon anledning har grönkål över när man lagat middag så ska det gå bra att både frysa in och torka den. Det rekommenderas dock att man i så fall förväller grönkålen först. Men att enbart plocka och frysa in för förvaring är onödigt. Grönkålen klarar sig bra i kylan och kan skördas långt in på vintern. Ja, beroende på var man bor förstås. Där temperaturen håller sig över minus 20 grader celsius klarar den sig bra. Men det sägs att kålen smakar som bäst på vintern efter någon frostnatt.

Från Sabellicagruppen har jag ‘Dwarf Green Curled’ och ‘Lerchenzungen’ växande i trädgårdslandet. De är väldigt lika bortsett från höjden. Ni kanske kan gissa vilken som är betydligt lägre än den andra?
Båda har varit väldigt lättodlade. Efter förodling inomhus planterades de ut i trädgårdslandet och växte utan problem.

Historisk gröda

Det sägs att vi vet att grönkålen odlades redan på 1300-talet, men att vi antagligen redan gjorde det så tidigt som på vikingatiden. Idag är den populär i Halland och delar av Skåne, i form av den traditionella julrätten långkål, men också i Danmark och norra Tyskland.

Självklart hittar du recept på grönkål här på EnTeskedHonung.se. Bland annat Grönkålschips, Smoothie med grönkål och äpple samt Coleslaw med grönkål och äpple. Jag har också testat en lasagne med lax och grönkål, men det receptet ska optimeras innan det publiceras här på bloggen.

Fler recept (inte bara med grönkål) hittar du här:

Se var grönkålen placerar sig i våra växt-topplistor:

Källor:
Smaka Sverige – Jordbruksverket
Wikipedia EN
Plantagen.se
Årstiderna